Rzekł Kain do Abla, brata swego: «Chodźmy na pole». A gdy byli na polu, Kain rzucił się na swego brata Abla i zabił go. Wtedy Bóg zapytał Kaina: «Gdzie jest brat twój, Abel?» On odpowiedział: «Nie wiem. Czyż jestem stróżem brata mego?» Rzekł Bóg: «Cóżeś uczynił? Krew brata twego głośno woła ku mnie z ziemi! Bądź więc teraz przeklęty na tej roli, która rozwarła swą paszczę, aby wchłonąć krew brata twego, przelaną przez ciebie. Gdy rolę tę będziesz uprawiał, nie da ci już ona więcej plonu. Tułaczem i zbiegiem będziesz na ziemi!» Kain rzekł do Pana: «Zbyt wielka jest kara moja, abym mógł ją znieść. Skoro
mnie teraz wypędzasz z tej roli, i mam się ukrywać przed tobą, i być
tułaczem i zbiegiem na ziemi, każdy, kto mnie spotka, będzie mógł mnie
zabić!» Ale Pan mu
powiedział: «O, nie! Ktokolwiek by zabił Kaina, siedmiokrotną pomstę
poniesie!» Dał też Pan znamię Kainowi, aby go nie zabił, ktokolwiek go
spotka.(Rdz 4, 8-15)
Kain jest symbolem Izraela, jest rolnikiem, uprawia ziemię. Choć Bogu, składana przez niego ofiara, się nie podoba, należy zauważyć, że tylko on rozmawia z Bogiem. Pan zaprasza go do szczególnej relacji. A dialog z Bogiem jest przecież najważniejszy. Trzeba zwrócić uwagę, że Bóg nie zamienia z Ablem ani słowa. Abel jest symbolem ludów, które są poza Izraelem.
Bóg, po tym, jak Kain popełnił morderstwo, daje mu dwukrotnie szanse, naprawienia zła. Po raz pierwszy, gdy pyta łagodnie o brata, chociaż doskonale wie, że Abel został zabity. To zachowanie Boga miało wzbudzić w Kainie skruchę i żal. Bóg chciał by Kain stanął przed Nim w prawdzie i wyrzekł swój grzech oraz poczuł pragnienie Bożego przebaczenia.Kain nie dokonuje skruchy, choć szansę otrzymał.
Po raz drugi Bóg wyciąga do Kaina rękę, gdy chroni Kaina przed unicestwieniem, karze go wygnaniem ale daje mu znak, który go chroni. Dzięki temu Kain, kiedy się nawróci, będzie mógł wrócić do Boga.
Powodem bratobójstwa, wg znawców Biblii, było kilka. Oczywiście mówi się o zazdrości po tym, jak dar Abla został bardziej doceniony przez Boga. Poza tym przyjęcie daru Abla było symbolem objęcia przez niego dziedzictwa ziemi Kanan, co oznaczało, że nie zostanie ona przekazana Kainowi. Kolejnym powodem była kobieta, przyrodnia siostra Abla, która miała zostać jego żoną, a której pragnął Kain.
Ta pierwsza zbrodnia jest rodzajem przyjęcia rozróżnienia. Człowiek uczy się, że w życiu trzeba dokonywać wyborów, że istnieją podziały. Uczy się, że na świat nie można patrzeć tylko swoimi oczyma, tylko ze swojej prespektywy.
Jest także ostrzeżeniem od Boga, że relacja z Nim nie może prowadzić do niszczenia innego życia. Człowiek wierzący nie może czuć się lepszy od innych. Nie może się wywyższać, odczuwając brak szacunku do drugiej osoby i spychając ją na margines.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz